Vintertesting av nye Flytoget type 78 i Norge

Vintertest av CAF Type 78 ble gjennomført på Bergensbanen mellom Ål stasjon og Fagernut stasjon i perioden 16.03.2020 – 03.04.2020, med representanter fra CAF, Flytoget AS og Rytec AS.

Rytec AS sin lokfører Bjørn Østenengen, deltok på vintertesten av nye Flytoget produsert av CAF i perioden 23.03.2020 – 03.04.2020.

Det nye Flytoget Type 78 er designet for å fungere i temperaturklasse T2 (-40 oC til +35 oC) miljøforhold. Som en del av samsvar med nasjonale og internasjonale krav, må Type 78 testes for å bekrefte følgende:

  • Tilfredsstille de nasjonale og internasjonale kravene knyttet til drift av persontog i vintermiljø.
  • Bekrefte at kjøretøyets systemer fungerer korrekt i vintermiljø.
  • Bekrefte at kjøretøyets systemer fungerer trygt i vintermiljø.

I forkant av vintertesten i Norge har det blitt gjennomført en serie vintertester i Wien i et klimakammer.

Gjennom testperioden på Bergensbanen var det flest dager med gode vinterforhold med lite is og snø på kjøretøyet og i sporet, men det var også noen dager med mye vind og snøfokk, og en dag med liten storm og tett snødrev på strekningen Geilo - Finse. 

Rytec AS var ansvarlig for at testene ble gjennomført i henhold til Vintertest spesifikasjon rapporten, som har blitt utarbeidet av Rytec. I etterkant har Rytec AS utarbeidet vinter test rapport basert på testene og erfaringene.

Følgende ble testet:

  • Snøplog
  • Snøakkumulering
  • Sandingsutstyr
  • Dører og trappetrinn
  • Utsyn gjennom frontvindu
  • Signalering med togfløyte
  • Pantograf
  • Avløp av ferskvann
  • Innstigningshjelpemidler (Handikapprampe)
  • Is på bremseklosser/hjul
  • Bremseevne
  • Tunnel temperatur
  • Kobling

Kjøretøyet fungerte veldig bra under alle forhold, og ble opplevd som meget robust, støysvakt og komfortabelt å være om bord i under testkjøringen.

Flere nyheter fra Rytec